2014/10/17

Poproszę dziewięć porcji... czyli historia nazwy 九份


Mamuś biorąc udział w projekcie 'Dziecko Na Warsztat II Edycja' , usadowiła Jasia i mnie, podając mi książkę z chińskimi znaczkami i krzaczkami i rzekła: 'Przeczytaj to, a Jasiek, powiedz mi po polsku co ona czyta'.

Okazało się, że czytałam o małym miasteczku turystycznym Jiu-Fen 九份 , które jest znane z wąskiej alejki pnącej się w górę, na której jest mnóstwo małych sklepików, w których sprzedają wszelkiego rodzaju słodycze, tradycyjne zabawki, chodaki i okaryny.

by: 劉玉珍
W czasach dynastii Qing 清朝, w górskiej wiosce Jiu-Fen (九份) mieszkało tylko dziewięć rodzin. Najbliższy targ był w miasteczku Rui-Fang 瑞芳, do którego było trudno dotrzeć. 
Chiński znak '九' to dziewięć a '份' to znaczy porcja. 
Wioska przybrała nazwę dzięwięć porcji, bo gdy mieszkańcy cokolwiek kupowali, to zawsze kupowali po dziewięć porcji. 

1 komentarz:

  1. Taka jestem wdzięczna Waszej mamie, że bierze udział w projekcie! Dzięki temu Was poznaję i jestem, Zosia, pod ogromnym wrażeniem Twojej osoby ;). Jak to ja mówię, jesteś boska i wspaniała i od przeszło roku śledzę Twoją działalnośc na wszech dziedzinach ;). Zośka jesteś Bośka ;). A chyba się spotkamy już w sobotę ;)! Jak powiesz mamie Magda Grynka Nogajska i Matras, to napewno będzie wiedziała kto Ciebie tak chwali ;) Do zobaczenia ;)

    OdpowiedzUsuń